čtvrtek 3. května 2012

SVAČINKOVÁNÍ

Pro mě jedno z nejdůležitějších témat, co se týče jídla. Jsem totiž zvyklá jíst pravidelně a často (ale jen tehdy, mám-li trošku hlad) a můj metabolismus je na to zvyklý. Když se pak stane, že dlouho nejím, mám šílený hlad, jsem úplně bez energie a obvykle navíc velmi nesnesitelná :-) Proto jsem nucena jídlo promýšlet, chystat a balit. Pravidelně odcházím do práce třeba se třemi krabičkami v tašce a to v práci chodím na obědy. Níže najdete pár ukázek toho, jak moje svačiny v současnosti vypadají. Možností je samozřejmě daleko víc. Já občas bývám ve výběru malinko stereotypní, na čemž musím zapracovat. Výběr potravin by měl být co nejpestřejší, abychom tělu dodávali širokou škálu živin. Obvykle sahám po svačince obsahující polysacharidy, která mi energii uvolňuje pozvolna. 
S příchodem tepla se v mém jídelníčku bude vyskytovat více ovoce (totálně ujíždím například na melounech) a zeleniny. 


  • avokádo
  • ovoce - jablko, banán, hrozny, mango (zrovna tyto exotické druhy upřímně nejsou ideální, jelikož žijeme v jiném klimatickém pásu, vhodné jsou sezónní druhy ovoce vypěstované v naší blízkosti; snažím se, ale někdy prostě neodolám; na krásně zralé mango prostě jen tak něco nemá), už se nemůžu dočkat, až budou třešně, jahody, broskve, švestky, meruňky...
  • sušené fíky
  • kustovnice čínská - bezvadná věc; dle čínské medicíny takzvaně doplňuje krev (což potřebujeme všichni, zvláště my ženy, jelikož jsme hodně oslabené menstruací, porodem apod.)
  • oříšky - mandle, vlašské ořechy
  • obložené pečivo (+ luštěninové pomazánky, zelenina, sýr, šunka)
  • sezamové medové plátky
  • čerstvá sezónní zelenina
  • jogurt (zřídka)
  • jogurtové mléko, kefír (kravské, kozí) - spíše v teplejších obdobích - hodně ochlazují
  • kozí mléko
  • dětská ovocná přesnídávka
  • sladké pečivo (spíše celozrnné, méně slazené) - s mákem, s ovocem
  • salát - spíše výjimečně, jelikož je nejlepší čerstvý (navíc zálivka ráda vytéká z krabiček) - v oblibě mám poslední dobou salát z jablka a mrkve (neslazený cukrem samozřejmě)
  • celozrnné sušenky - různé druhy (ořechové, kokosové, kakaové) - vybírám zdravější alternativy se sladidly jako je obilný slad apod.
  • tyčinky z ořechů a sušeného ovoce
  • raw (živé) výrobky z ovoce a ořechů



Chystám se z avokáda vyzkoušet různé pomazánky a salsy. Akorát na něj mám vždycky takovou chuť, že ho sním samotné :-)


















GOJI - Kustovnice čínská













Můj oblíbený makový koláč - asi půl centimetru těsta a centimetr máku. Dopřávám si ho také kvůli vápníku. Navíc není moc oslazený. Opravdová delikatesa.













Celodenní výbava na seminář (nakonec jsem ale všechno nesnědla):

mrkev
jablko
kozí mléko
sušené fíky
sezamové plátky
domácí vločkové pusinky (s ořechy, sušeným ovocem a medem)
Lehká večeře - pečivo - žervé + plátek biogoudy + rukola














Můj poslední objev z obchůdku Cesmína v Londýnské v Praze - raw food (živé jídlo), malé jednohubky z datlí a různého koření. Mají více druhů - švestkové, meruňkové, pomerančové, citronové...Mně byly doporučeny právě tyto citrusové, jelikož jsou aromatičtější a díky tomu velice chutné. Navíc krásně zasytí, jelikož obsahují hodně vlákniny z datlí. 
Cena není nejnižší, ale i tak se na nich zřejmě stanu závislou. 

1 komentář:

  1. Tak ti dík, bioARCHITEKTKO... mám poslintanou klávesnici :-) tolika dobrot na jednom místě! A to vždycky přemýšlím, co si s sebou ven brát. Tak už mám aspoň super tipy :o)
    Jo a s tou nesnesitelností při hladu tě naprosto chápu. Okolí už je naučené, že jak jsem hladová, bývá lepší mi předhodit něco k jídlu a deset minut na mě nemluvit. Bez jídla bývám agresivní :-D

    OdpovědětVymazat