neděle 1. dubna 2012

JARNÍ VZPRUHY

KLÍČKY


 
















Naklíčením luštěnin a obilovin získáte porci cenných enzymů, antioxidantů, stopových prvků, bílkovin a vlákniny. Klíčky přidávejte do salátů, na chleba, apod., ale nepřehánějte to s množstvím. Velká porce by mohla být pro tělo obtížně stravitelná (obsahují totiž hodně lektinů).  
Já se s klíčením moc nepářu. Vyberu si typ luštěniny/obiloviny, přes noc namočím, pak vodu sliju, dám do klíčící misky a dvakrát denně proplachuju. Doba klíčení je individuální. Záleží také, jak dlouhý klíček chcete. Ale většinou to netrvá dlouho (dejme tomu, průměrně dva dny). Skvělé luštěniny ke klíčení - mungo fazolky, adzuki fazolky, čočka, cizrna. Z obilnin je výborná pšenice, pšenice špalda, oves, ječmen atd.


CHLORELLA, MLADÝ JEČMEN

 

Obrázek vypůjčen z webu 
www.naturgreen.cz













 

  




  


Pokud zvažujete koupi nějakého potravinového doplňku např. na podporu detoxikace, tyto dva velice doporučuji. Jsou velmi šetrné a umí neskutečné věci. 
Chlorella působí proti překyselení organismu, čistí krev, stimuluje imunitní systém, pomáhá regenerovat tkáně a celkově zbavuje tělo toxických látek. Obsahuje chlorofyl, vitamíny, minerály, aminokyseliny a nukleové kyseliny.  
Mladý ječmen je sklízen jako rostlinka cca 15 cm vysoká, kdy rostlina čerpá z půdy a ze vzduchu nejvíce cenných látek. Obsahuje spektrum živých enzymů, které působí na acido-alkalickou rovnováhu, je bohatý na vitamíny, minerály a aminokyseliny ve formě, která je v organismu snadno využitelná. 
Já upřednostňuji tabletky, i když nápoj z mladého ječmene už jsem v restauraci taky ochutnala a nebyl vůbec špatný. Ovšem chlorella v prášku, co mám doma, je úděsná :-) 


KOPŘIVA

Obrázek vypůjčen z webu www.jimejinak.cz















Listy kopřivy mají čistící, detoxikační a diuretické účinky. Pomáhá při alergiích, potížích s klouby, problémech močových cest, zlepšuje činnost střev, potlačuje růst nežádoucí střevní mikroflóry, snižuje hladinu cukru v krvi, má protikrvácivé (např. při silné menstruaci, či krvácení z nosu) a protirevmatické účinky, pomáhá při chudokrevnosti a má vliv na látkovou výměnu a trávení. Je skvělá při stavech únavy, ale i na kožní onemocnění - exémy, akné, alergie. Na jaře skvěle podpoří funkci jater. Obsahuje chlorofyl, vitamín C, třísloviny, glukokininy, aminy, vitamín B1, provitamín A, acetylcholin, serotin, histamin, minerální látky (vápník, fosfor, železo aj.), třísloviny, sacharidy a další látky.
Číhejte na mladé výhonky a vařte si z nich čaj. Lze použít i do salátů, ale to jsem ještě nevyzkoušela. Asi mám trošku strach, že si spálím jazyk :-) Vyzkoušejte do salátu i mladé pampelišky, jsou taky velice zdravé.

 
ČERSTVÉ ŠŤÁVY

Obrázek vypůjčen z webu www.johnbatchelorshow.com



 

















Výborná zdravá věc pro tělo, zvlášť na jaro a léto. Když ovoce a zeleninu odšťavníme (a nevystavíme ji při tom vysokým teplotám), získáme tekutinu plnou vitaminů, enzymů a dalších cenných látek, které jsou pro tělo výborně využitelné. Já osobně hotové šťávy ještě cedím přes sítko, abych získala co nejčistší tekutinu bez vlákniny. Je to proto, že se pak v žaludku velmi rychle vstřebá a využitelnost všech významných látek je nejvyšší. Pokud chci vlákninu, kterou ovoce a zelenina obsahuje, nebudu je přeci odšťavňovat, ale sním je rovnou celé. Další zásadní věc, kterou dělám je, že si šťávy ředím vodou téměř 1:1 (poměr uzpůsobuji dle chuti). Některé jsou tak sladké, že to oceníte. Navíc máte nápoje víc. Dělám to také proto, že se zředí kyseliny ve šťávě obsažené a je to pak pro můj žaludek příjemnější. Ale je to na Vás.

Jako základ je vhodné použít kořenovou zeleninu jako je mrkev nebo červenou řepu a doplnit dalšími druhy zeleniny (nebo ovoce) pro zpestření. Pozor, hlídejte si kvalitu. Nechci za každou cenu propagovat bioprodukty, ale léčit se šťávou obsahující dusičnany není úplně ideální. Já mám tedy minimálně lepší pocit, když zvolím suroviny z ekozemědělství.

Moje oblíbené šťávy:

- mrkev, jablko
- mrkev, jablko, červená řepa, řapíkatý celer, pár kapek šťávy z citronu
- jablko, hruška, zázvor (spíše pro zahřátí)
- skvělý je ananas, ale ten se celkem špatně odšťavňuje (vždycky mám pocit, že mi spousta šťávy zůstane v té zbytkové dřeni, ale to je možná jen špatným odšťavňovačem)


Na závěr

Také hodně pijte! Já jsem nadšená, že už bývá tepleji a můžu popíjet zelené čaje. V zimě se jim vyhýbám kvůli ochlazujicímu efektu. Jinak vede voda. A výjimečně ředěný šetrně pasterizovaný džus (skvělý je ananas) nebo fresh (čerstvá šťáva).

Choďte ven a sluňte se! Zkuste nastavit sluníčku dlaně a nabrat si energii :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat