pátek 13. dubna 2012

HOUBOVÁ OMÁČKA S JÁHLOVÝMI NOKY



















Nedávno jsem přemýšlela, jak zpracovat hnědé žampiony, které v poslední době ráda používám. Mají pro mne zajímavou chuť, odlišnou od klasických bílých. Jsou jemnější a smetanovější.
Počasí bylo celkem nevlídné a chladnější, takže i vlivem toho jsem měla chuť na něco hutnějšího. Napadlo mě zkusit vytvořit houbovou omáčku. Od začátku do konce jsem improvizovala, ale myslím, že to vůbec nedopadlo špatně. Moc jsme si pochutnali a toto jídlo jsem určitě nedělala naposledy.

Jako přílohu jsem zvolila jáhlové noky. Inspiraci jsem našla v kuchařce Hanky Zemanové a u mé mámy, která je vyzkoušela jako první.


Jáhlové noky

Ingredience:

jáhly
rýžová mouka
polenta (kukuřičná krupice)
rýžové mléko/voda
špetka soli
















 

Množství všech přísad jsem odhadla. To dělám často, nebaví mě totiž vážit a v tomto případě jsem ani neznala přesnou míru. Jáhly jsem uvařila standardním postupem (před vařením propláchnout horkou vodou, vařit až se vstřebá voda a nechat dojít pod pokličkou). Klidně můžou být spíš rozvařené, pro tvorbu nočků je to lepší. Poté jsem jáhly přendala do mísy a začala přidávat další ingredience. Vodu a rýžovou moku. Cílem bylo vytvořit hmotu, ze které půjdou tvořit menší válečky. Ke konci jsem místo moukou zahušťovala polentou. V dalším postupu sem myslím udělala několik chyb. Ty budu muset v budoucnu ještě vychytat. Pro vaření jsem si vybrala příliš malý hrnec, takže nebylo tolik patrné, jestli už nočky plavou na hladině. Navíc jsem měla strach, že je rozvařím, takže jsem je vytáhla moc brzy. Byly přiliš mazlavé.

Noky z těchto ingrediencí mají jednu velkou výhodu - jsou bezlepkové. A jakékoli odpočinutí od lepku je pro tělo pozitivum.

 


Houbová omáčka


Ingredience:

cibule
žampiony
pohanková mouka
rýžové mléko (např. z drogerie DM - krabice 1l za necelých 40 Kč)
ghí (přepuštěné máslo)
sůl
kmín

 



















Na přepuštěném másle (může být i např. olivový olej) orestujeme cibulku a přidáme žampiony. Jakmile trošku změknou, dáme koření, poprášíme pohankovou moukou a zalijeme rýžovým mlékem. Hustotu si korigujeme dle libosti. Poté omáčku necháme chvíli provařit a podle potřeby doladíme chuť.
Tato omáčka je otázkou cca 10 minut a chutná fantasticky. Navíc je také bezlepková.
Pokud bychom použili na začátku jiný tuk, pokrm by se dal označit i za veganský.


Žádné komentáře:

Okomentovat