čtvrtek 16. srpna 2012

SEZÓNNÍ RECEPTY

O jednom z minulých víkendu jsem si užívala, že mám konečně čas i na vaření a snažila se ukuchtit něco zdravého. Nepovedlo se to tedy ve všech případech, ale i tak jsem si moc pochutnala. V týdnu jsem si nakoupila spoustu různých surovin, abych občas mohla zkusit něco zdravého upéct. Většinou různé alternativy zdravých sladidel. Konkrétně - rýžový slad, jablečnou koncentrovanou šťávu, datlový sirup a pšeničný sirup. Doplnila jsem zásoby kukuřičného škrobu a kuzu (kdo nezná - takové bílé hrudky, škrob z kořene, velmi cenné, užívá se jako lék, ale je dost drahý) a taky některých obilovin. V neděli jsem zkusila upéct čokoládové cuketové muffiny (veganskou, makrobiotickou variantu). Recept vypadal velmi nadějně, tak jsem se těšila na výsledek. Ovšem byla to katastrofa. Něco jsem udělala špatně, protože muffiny, které měly být po 20 minutách hotové, si vytvořily neuvěřitelně tvrdou krustu a uvnitř zůstávaly neupečené. A to i po mnohem delším čase v troubě. Navíc mi samozřejmě úplně splaskly. Plech byl možná trošku výš, než měl být. Nevím, jestli to mohlo být tím, že se na povrchu upekly moc rychle. Nemáte s tím zkušenost? Mrzí mě to, jelikož tam byly samé dobré suroviny. Muffiny nakonec téměř všechny skončily v koši. Jojo, i takhle to někdy dopadne :-) Šikovná jsem...

Naštěstí v těch dalších případech jsem byla úspěšnější. Hlavně cuketová polévka je prostě závislost. A je neuvěřitelně rychlá, zkuste :-)


Krémová cuketová polévka s kari





















Ingredience:
  • cuketa (já použila 1/2 větší cukety) - množství si uzpůsobit podle potřeby a požadavku hustoty polévky
  • 1 - 2 větší brambory (nemusí být)
  • 3 stroužky česneku
  • 1 velká cibule
  • kari
  • sůl/polévkové koření (Solčanka)
  • sojová omáčka Tamari
  • ghí (přepuštěné máslo)/olej na restování
  • pepř 

 



















Cuketu oloupeme, odstraníme měkký střed s jadérky (pokud jsou to malé cuketky, tak bych je použila celé, se středem i slupkou) a nakrájíme na kostky. Stejně tak na kostičky si připravíme bramboru. Na ghí nebo oleji zpěníme cibulku a přidáme cuketu i bramboru. Necháme tak deset mnut restovat, přidáme koření a zalijeme horkou vodou. Vaříme min 10 minut, aby vše bylo hodně měkké. V průběhu vaření přidáme česnek. Nakonec rozmixujeme tyčovým mixérem a doladíme ochucení, klidně třeba sojovou omáčkou Tamari. Navrch můžeme zdobit "zelení".


Rýžové nudle se zeleninou a ořechovým tofu

 



Ingredience:
  • zelenina dle libosti (cibule, česnek, pórek, mrkev, řapíkatý celer, cuketu, čínské zelí, kedluben...)
  • Tempeh/tofu (ořechové k sehnání v drogerii DM)
  • rýžové nudle
  • kari či jiné koření dle libosti
  • sojová omáčka Tamari

 


















Rýžové nudle uvaříme dle návodu v osolené vodě. Na pánvičce si orestujeme cibulku a přidáme zeleninu (začneme s nejtvrdším druhem). Restujeme krátce, aby zelenina zůstala křupavá, přidáme koření. Nakonec můžeme zeleninu podlít a zahustit např. pomocí kořene kuzu (nebo kukuřičného škrobu apod.). Získáme tak trošku omáčky a výsledek není tolik suchý. Zkoušejte i jiné obměny, různé druhy zeleniny, masové i nemasové varianty, s mořskými plody či houbami. V létě opravdu skvělá, lehká a rychlá věc.


Kroupy se zelenými fazolkami a tofu





















Ingredience:
  • ječné kroupy velké
  • zelené fazolky
  • mrkev
  • tofu
  • cibule
  • koření adžika 
  • omáčka Tamari

 


















Postup opět velice jednoduchý (u mě to ani jinak nejde, pokud by recepty trvaly dlouho, v té kuchyni bych asi umřela :). Kroupy si uvaříme zvlášť do měkka (cca půl hodiny varu, možná i déle, mohou být klidně uvařeny i trochu víc, záleží na vás). Na pánvičce si orestujeme cibulku, přidáme nakrájené fazolky s tofu, přidáme koření a restujeme do požadované měkkosti (u fazolek cca 15 minut). Podle potřeby občas můžeme lehce podlít. Ke konci vmícháme uvařené kroupy a ještě podle potřeby dochutíme omáčkou Tamari.


Na závěr ještě ukázka úplně jednoduché, ale výborné večeře. Kváskový chléb s máslem a pažitkou a vařená kukuřice. 







5 komentářů:

  1. Už jenom podle těch fotek se olizuju až za ušima. A mlátím se do hlavy, že já bloud jsem si zničila tyčový mixér a nemůžu si tím pádem dělat ty skvělé krémové polévky :(. Ta cuketová musí být opravdu vynikající, a co teprve na podzim polévka z dýně hokkaido!
    Zelné fazolky jsou poslední dobou mou závislostí, dnes jsem je zrovna obědvala s cibulkou, česnekem, tempehem a brambory.
    A otázka do pranice - jak to děláš, že se ti ty rýžové nudle neslepí? Mě se pokaždé, ať se snažím jak se snažím, vždycky slepí (někdy víc, někdy míň) a pak se do nich špatně zamíchává ten zbytek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Některé druhy rýžových nudlí se mi taky lepily. Možná vyzkoušej jinou značku. Já jsem nedávno narazila na thajské nudle First Dragon (červeno-průhledný obal, pokusím se vyfotit) a jsem moc spokojená. Objevila jsem je ve "zdravé výživě". Předtím jsem zkoušela některé druhy od Vietnamců, ale nebylo to ono. Dobře se připravují. Jsou akorát uvařené, ne rozvařené, ale zároveň měkké. Dřív se mi vždycky zdálo, že jsem na povrchu mazlavé a uvnitř ještě tuhé. Většinou je hned po uvaření propláchnu studenou a pak zamíchám do té zeleninové směsi. Je lepší to udělat hned. Když je člověk nechá ležet, slepit se trošku můžou...Jo a promíchávat při vaření. Pokud se pořád budou lepit, možná bych zkusila vařit s kapkou oleje.

      Vymazat
  2. doporučuju ještě web "Jíme jinak", taky bezva inspirace jako zde :-) Kristýna H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Znám, znám, "Jíme jinak" je moc fajn :-)

      Vymazat
    2. :-) že mě to vlastně vůbec nepřekvapuje K.

      Vymazat